چگونه هوش کلامی خود را قوی کنیم؟

0 0 رای ها
امتیاز
  • هوش کلامی یکی از پرطرفدارترین انواع هوش است که توانایی ارتباط صحیح و قابل فهم با دیگران را دارد. این نوع هوش شامل توانایی هایی مانند صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن است. افزایش هوش کلامی شما می تواند به شما در براقراری ارتباط با دیگران، بهبود روابط شخصی و حرفه ای، ارتقای جایگاه شغلی و حتی در بهبود زندگی روزمره کمک کند. در این مقاله به بررسی راه های تقویت هوش کلامی می پردازیم.

    اهمیت هوش کلامی

    هوش کلامی یکی از هشت هوش گرایشی است که به قدرت فرد در استفاده از زبان برای بیان خود، ارتباط برقرار کردن با دیگران، درک و تفسیر اطلاعات و فهمیدن دقیق معانی و مفاهیم کلامی اشاره دارد. اهمیت هوش کلامی در زندگی ما آدم ها بسیار بالاست.

    اهمیت هوش کلامی

    افراد با هوش کلامی بالا می توانند با دیگران به طور موثری ارتباط برقرار کنند، برای رسیدن به هدف های خود با دیگران بهتر همکاری کنند و در نهایت ارتباطات خود را بهبود ببخشیند.


    همچنین بخوانید: 4 کتاب برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم


    همچنین یکی دیگر از ویژگی پرورش هوش این است که افراد با هوش کلامی بالا می توانند در جلسات مذاکره و گفتگوی تیمی به عنوان رهبران موثر عمل کنند و در جلسات و نشست ها به عنوان یک مشاور کارآمد شناخته شوند.

    1. تمرین صحبت کردن

    یکی از راه های تقویت هوش کلامی، تمرین صحبت کردن است. شما می توانید با دوستان یا همکارانتان این مورد را تمرین کنید. این کار به شما کمک می کند تا توانایی بیشتری در بیان افکار و احساسات خود داشته باشید.

    2. مطالعه کتاب ها

    نوشتن یکی از بهترین راه هایی است که برای بهبود هوش کلامی در دسترس شماست. شما می توانید روزانه ژورنالی را شروع کنید و در آن به هر چیزی که به ذهنتان می رسد، بنویسید. این کار به شما کمک می کند تا توانایی بیان افکار و احساسات خود را بهبود بخشید و با کلمات جدید آشنا شوید.

    3. تندگویی را تمرین کنید

    برای افزایش سرعت انتقال پیام از مغز به زبان حتما باید تندگویی را تمرین کنید. تندگویی همانطور که از نام تمرینش پیداست به معنای حرف زدن با سرعت بالاست؛ تند گویی به شما کمک می کند تا ذهن شما ورزیده تر شود و سرعت انتقال کلمات از ذهن به زبانتان بیش تر شود.

    تمرین تندخوانی

    برای تمرین می توانید همین الان اطرافتان را نگاه کیند و بدون فکر کردن راجع به هیچ چیزی یک وسیله را انتخاب کنید و با سرعت بالا در 1 دقیقه در مورد آن وسیله صحبت کنید. مهم نیست چیزهایی که می گویید بی معنی باشد اما تلاش کنید حدود 2 دقیقه صحبت کنید.

    4. به خودتان گوش دهید

    بهتر هنگام صحبت کردن چند ویدیو از خود ضبط کنید و آن ها را بارها و بارها مشاهده کنید. بیش تر افراد از تماشای ویدیوهای سخنرانی خود بیزارند اما اگر می خواهید هوش کلامی خود را پرورش دهید، بهتر است این جرات را داشته باشید.

    هنگامی که در دانشگاه و یا محل کار ارائه دارید می توانید این کار را به راحتی انجام دهید چون بعد از تماشای ویدیوها می توانید خطاهای فن بیان خود را پیدا کنید و آن ها را رفع کنید.

    5. نامه نوشتن

    بدون شک نامه نوشتن در زندگی امروزه هیچ نقش و جایگاهی ندارد چراکه به راحتی و بدون هزینه می توانیم با استفاده از تلفن همراه و پیام رسان ها از همدیگر باخبر شویم. برای این که به تاثیرات نامه نوشتن پی ببرید بهتر است بگویم بسیاری از نویسنده های مطرح جهان کار خود را با نامه نوشتن شروع کرده اند.

    برای تمرین نامه نوشتن می توانید از داستان و یا افراد خانواده که دور از محل زندگی شما هستند بخواهید که برای یکدیگر نامه بنویسید و پست کنید و یا می توانید نامه هایی را خطاب به یک نفر بنویسید و پیش خود نگه دارید.

    با یادگیری هوش کلامی چه تکنیک هایی را می آموزیم؟

    • توانایی متقاعد سازی دیگران
    • درک بهتر صحبت های دیگران هنگام بحث و گفتگو
    • تشخیص لحن مناسب برای صحبت کردن در موقعیت های مختلف
    • تبدیل شدن به فردی الهام بخش و انرژی دهنده
    • پرورش مهارت نویسندگی
    • پرورش مهارت گوش دادن
    • پرورش مهارت صحبت کردن

    نتیجه گیری

    درنهایت افزایش هوش کلامی می تواند به شما در زندگی شخصی و حرفه ای کمک کند. با انجام تمرینات مختلفی مانند صحبت کردن، خواندن کتاب ها و شرکت در گفتگوها، شما می توانید توانایی خود در بیان افکار و احساسات را بهبود ببخشید و به دنبال یادگیری مداوم و بهبود هوش کلامی خود باشید.

    همچنین، برای بهبود هوش کلامی خود و افزایش مهارت های زبانی، از روش های دیگری هم استفاده کنید؛ مثلا می توانید به صورت منظم برای خود یک لغت نامه یا فهرستی از کلماتی که می خواهید یاد بگیرید، تهیه کنید و آن ها را هر روز مرور کنید.

    در آخر نیاز به ذکر این نکته است که بهبود هوش کلامی نیازمند تمرین مداوم است. با تمرین و تلاش مداوم، شما می توانید توانایی خود در بیان افکار و احساسات را بهبود بخشید و در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق شوید. به یاد داشته باشید که هیچ چیز به تنهایی به دست نمی آید و نیازمند تلاش، پشتکار و تمرین مداوم است.

    سوالات متداول

    هوش کلامی چیست؟

    هوش کلامی یکی از پرطرفدارترین انواع هوش است که توانایی ارتباط صحیح و قابل فهم با دیگران را دارد.

    با یادگیری هوش کلامی چه تکنیک هایی را می آموزیم؟

    توانایی متقاعد سازی دیگران، درک بهتر صحبت های دیگران هنگام بحث و گفتگو، تشخیص لحن مناسب برای صحبت کردن در موقعیت های مختلف، تبدیل شدن به فردی الهام بخش و انرژی دهنده و…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیاز

    آخرین مطالب مجله آموزشی

    هیچ داده ای یافت نشد
    0 0 رای ها
    امتیاز
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    امتیاز
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    بانک کتاب اینترنتی دانش لند